kontaktperson
Støtte kontaktperson
Der kan være mange årsager til at et barn/ung har brug for en neutral voksen at snakke med.
Det kan være på grund af iboende vanskeligheder hos barnet, eller at der er forhold i hjemmet, som har betydning for barnet/ den unges generelle trivsel og udvikling.
Samtalerne med kontaktpersonen kan variere fra én til flere gange om ugen afhængigt af det behov, der er tilstede. Dette vurderes/ bevilliges af den pågældende socialrådgiver.
Samtalerne med kontaktpersonen kan variere fra én til flere gange om ugen afhængigt af det behov, der er tilstede. Dette vurderes/ bevilliges af den pågældende socialrådgiver.
Krav til en kontaktperson:
Kontaktpersonen er underlagt tavshedspligt, så samtalerne med barnet/ den unge er fortrolige.
Kontaktpersonen har skærpet underretningspligt, hvilket betyder, at er der forhold som går ud over barnet/den unges tarv, er kontaktpersonen forpligtet til at underrette myndighedsafdelingen herom. Barnet/den unge vil altid være orienteret om dette inden dette sker.
Kontaktpersonen er forpligtiget til at skrive status på foranstaltningen.
Som udgangspunkt er der status møde hv. 6 måned med mindre andet er aftalt med socialrådgiveren.
Kontaktpersonen rolle og opgaver kan være:
At støtte og guide den unge i at, finde en fritidsaktivitet eller job.
Støtte den unge i at komme i skole.
1:1 samtaler om det, der er svært.
Deltage ved møder der er relevante i og omkring – med barnet/den unge.
Støtte den barnet/den unge i forhold til relationen til forældrene.
Støtte barnet/den unge i valg af uddannelse.
Og meget andet.
Privat støtteperson:
Der er mulighed for, at I som forældre kan vælge støtte til jeres barn, uden kommunal involvering, her vil der i såfald være egenbetaling.